Ausstellungseröffnung, Donnerstag, 13. Juli, 18 Uhr
English version below
»Wie ein Schamane, der den Geist von Objekten des Vorbesitzers heraufbeschwört, oder wie ein Genetiker, der versucht ein Wesen aus einem DNA-Strang zu rekonstruieren, habe ich versucht, meinen Vater aus ein paar Objekten wieder erstehen zu lassen: aus einer Zigarre, aus einem Schuh, aus einer Säge. Beim Betrachten der Objekte entsteht eine Verbindung zu meinem Vater und zu der Art und Weise, wie er Männlichkeit und Vaterschaft verkörperte – oder auch nicht. Und weil er selbst oft nicht zugänglich war (auch für sich selbst nicht), stehen die Objekte nicht für ihn als Person, sondern für einen Ort… einen Ort an dem ich ihn suchen würde, obwohl er schon lange nicht mehr da ist. Fatherland.«
Steven Guarnaccia ist Illustrator und Designer, er war Art-Director der Op-Ed-Seite der New York Times und ist Professor für Illustration an der Parsons – New School for Design in New York. Als international anerkannter Illustrator arbeitete er für große Zeitschriften und Zeitungen, darunter die New York Times, Abitare, Rolling Stone und Domus. Er ist Autor von Büchern über populäre Kultur und Design, darunter Black and White, ein Buch über die Abwesenheit von Farbe, veröffentlicht von Chronicle Books. Zu seinen Kinderbüchern zählen: The Three Bears: A Tale Moderne, The Three Little Pigs: An Architectural Tale and Cinderella: A Fashionable Tale, die alle von Corraini Editore in Italien und Abrams in den USA veröffentlicht wurden.
- Ministerium für Illustration, Chausseestraße 110, 10115 Berlin
- Öffnungszeiten: Do–Sa 13–18 Uhr
- www.mfi-berlin.de
Medienhaus Lecture mit Steven Guarnaccia
Dienstag, 11. Juli 2017, 18 Uhr, Aula im Medienhaus, Universität der Künste Berlin
Grunewaldstr. 2-5, Berlin Schöneberg
Der Eintritt ist frei
Like the shaman who, through possession of his personal effects, evokes the spirit of their deceased owner, or like the geneticist who reconstructs a being from a strand of its DNA, I’ve attempted to evoke my father from a few stray objects: a cigar, a shoe, a saw. Running through all of these objects is a connection to my father and the ways in which he did and didn’t embody some kind of idea of manliness and fatherhood for me. And because he himself was often unavailable (even to himself), rather than these pieces being about a person, they are more about a place-a place I would go to look for my father long after he was no longer around. Fatherland.
Steven Guarnaccia is an illustrator and designer, and Associate Professor of Illustration at Parsons The New School for Design, where he was the director of the Illustration Program from 2004-2011. He was previously the art-director of the Op-Ed page of the New York Times. During his 35-year career as an internationally recognized illustrator he has worked for major magazines and newspapers, including the New York Times, Abitare, Rolling Stone and Domus, has created murals for Disney Cruise Lines, and exhibition drawings for a show of Achille Castiglione’s work at the Museum of Modern Art. He is the author of books on popular culture and design, including Black and White, a book on the absence of color, published by Chronicle Books. Guarnaccia has designed watches and packaging for Swatch, and greeting cards for the Museum of Modern Art. He has won awards from the AIGA, the Art Directors Club, and the Bologna Book Fair and has exhibited his work in one-man shows in the USA an d Europe. His children’s books include The Three Bears: A Tale Moderne, The Three Little Pigs: An Architectural Tale and Cinderella: A Fashionable Tale, all published by Corraini Editore in Italy and Abrams in the US. His exhibition, Fatherland, was first shown at the Hamelin Gallery in Bologna in 2015, and has since traveled to London for the East London Comic Arts Festival and to Barcelona for the FLIC festival.